17 januari 2010

93 - chili con carne

Daar is-ie dan, één van de ultieme studentenklassiekers. Erg geschikt om op de bank uit een kom te lepelen, en ook om in te vriezen. En dan ook nog alles uit één pan, hoeveel makkelijker wil je het hebben? 
Ik wil natuurlijk niet pretenderen dat dit superauthentieke chili is: er zijn natuurlijk enorm veel recepten voor chili con carne, en dit is simpelweg die van mij. Ik vind het zelf erg lekker om wat "zoet" toe te voegen in de vorm van appel of ananas, maar dat schijnt al helemáál niet te horen. Jammer dan, het smaakt me veel te goed om weg te laten.

Chili con carne
- rundergehakt
- uitje, kleingesneden
- 1 paprika
- tomaten *
- kidneybonen uit blik
- mais uit blik
- appel, in stukjes
- 1 tl komijn
- 1/2 tl paprikapoeder
- rode peper of tabasco (doseren naar smaak)

Gehakt en uitje rul bakken. Halverwege baktijd paprika, appel en kruiden toevoegen. Wanneer het gehakt bruin is, tomaten, bonen en mais toevoegen, en laten pruttelen tot één brij. Evt. eten met een lepel crème fraïche erdoor.**

* Uit blik is wel makkelijk, maar ik kies hier vaak voor verse roma's. Het hele recept wordt anders wel een érg blikfestijn...
** Vooral handig als je bent uitgeschoten met de peper of tabasco.

Geen opmerkingen: